Πώς θα ορίζατε τη σχεδιαστική φιλοσοφία του γραφείου σας, και πώς αυτή αποτυπώνεται στον σχεδιασμό των ξενοδοχειακών έργων;
Σκοπός του σχεδιασμού και της φιλοσοφίας αντιμετώπισης των έργων μας είναι ο προσδιορισμός μιας ταυτότητας για κάθε χώρο, μέσω του design. Στην αναζήτηση και διαμόρφωση αυτής της ταυτότητας λοιπόν, η αρχιτεκτονική βρίσκει αφορμές στο τοπίο, στην κουλτούρα του τόπου, στην υλικότητά του και φυσικά στις ανάγκες των χρηστών.
Όπως λέμε πάντα, “θέλουμε χώρους για χρήστες και όχι για θεατές”. Αυτή είναι η σκέψη πίσω από ό,τι σχεδιάζουμε, ανεξάρτητα από τη λειτουργία ή την κλίμακά του. Κάθε χώρος, είτε είναι γραφείο, είτε ξενοδοχείο, είτε ακόμα και διαμέρισμα, θέλουμε να είναι πρωτίστως λειτουργικός και ευχάριστος για εκείνους που τον βιώνουν καθημερινά, και από αυτό προκύπτει και η υψηλή αισθητική του. Η αισθητική, άλλωστε, αφορά την αίσθηση που προσλαμβάνει κανείς μέσω των εμπειριών του, το κανάλι μεταφοράς αισθητικής είναι ουσιαστικά η εμπειρία του χώρου.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια στο Ξενοδοχειακό Αρχιτεκτονικό Design, και πώς θα επηρεάσουν τα υφιστάμενα αλλά και τα νέα καταλύματα;
Είναι αρκετά πιθανό τα επόμενα χρόνια να διαδοθεί το μοντέλο του ξενοδοχείου plus, των υβριδικών ξενοδοχείων, ξενοδοχείων δηλαδή που θα παρέχουν τη δυνατότητα όχι μόνο ολιγοήμερης διαμονής αλλά και βραχυχρόνιας μίσθωσης. Στην Αθήνα υπάρχουν ήδη τέτοια ξενοδοχεία και τα επόμενα χρόνια θα εμφανιστούν περισσότερα. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός δηλαδή, όχι μόνο των ξενοδοχείων αλλά και των γραφείων, θα κληθεί να ανταποκριθεί σε έναν κόσμο αυξημένης και διαρκούς κινητικότητας, έναν κόσμο ψηφιακών νομάδων, ανθρώπων δηλαδή που επιζητούν να μη δουλεύουν από το γραφείο τους αλλά να μετακινούνται διαρκώς. Επιπλέον, αναπτύσσονται συνέχεια νέες τεχνολογίες και μέθοδοι επέμβασης σε ιστορικά κτίρια, οπότε η επαναξιοποίησή τους καθίσταται ευκολότερη. Οπότε πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε εντυπωσιακές επεμβάσεις, σε κτίρια που μέχρι πρότινος θεωρούνταν μη προσεγγίσιμα. Τελικά, το ίδιο το νομοθετικό πλαίσιο, καθώς και οι διαδικασίες, οφείλουν να ακολουθήσουν τις ανάγκες της ανάπτυξης και αναβάθμισης των ελληνικών πόλεων. Τα κέντρα των πόλεων έχουν μεγάλο απόθεμα σε κτίρια, διατηρητέα, εγκαταλελειμμένα, με προβληματικά ιδιοκτησιακά καθεστώτα.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε ιδιαίτερη ανάπτυξη. Πώς πιστεύετε ότι έχει συμβάλει ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός σε αυτό;
Ο τουρισμός ήταν ανέκαθεν το δυνατότερο χαρτί στην ελληνική οικονομία, αλλά είναι γεγονός ότι, τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να ορίζεται σε ένα διαφορετικό πλαίσιο. Πλέον ο προορισμός περιγράφεται σαν εμπειρία και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι κομμάτι αυτής της εμπειρίας. Ο σύγχρονος τουρίστας έχει εμπειρίες και εικόνες, έχει προσδοκίες από τον προορισμό που επισκέπτεται και από το κατάλυμα που επιλέγει. Ευτυχώς αυτό μοιάζει να έχει γίνει αντιληπτό τόσο από τους επιχειρηματίες όσο και από τους αρχιτέκτονες, και η λογική των τυποποιημένων δωματίων που θα μπορούσαν να βρίσκονται αυτούσια είτε σε οποιοδήποτε κέντρο της πόλης είτε στο βουνό είτε στη θάλασσα, έχει ξεπεραστεί οριστικά. Τα ξενοδοχεία που σχεδιάζονται πλέον, στην πλειοψηφία τους, συμμετέχουν στην αφήγηση του τόπου όπου βρίσκονται ή επιχειρούν να δημιουργήσουν μία νέα.
Πιστεύετε ότι μπορούν οι ελληνικές τουριστικές μονάδες να σταθούν ισάξια έναντι του παγκόσμιου ανταγωνισμού; Ποιον ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το design στη διαμόρφωση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων;
Η Ελλάδα, παρά το μικρό μέγεθός της και τις ελλιπείς σε αρκετές περιπτώσεις υποδομές της, έχει στοιχεία που την καθιστούν κορυφαίο προορισμό και προσελκύει εκατομμύρια επισκεπτών κάθε χρόνο. Αυτό οφείλεται σε ένα αδιαμφισβήτητο Unique Selling Point: το ελληνικό τοπίο. Θέλω να ελπίζω πως το στοιχείο αυτό δεν θα εκλείψει ποτέ, αλλά, συμπληρωματικά σε αυτό, θα είναι ευτύχημα να δούμε πώς το design γίνεται αφορμή για να επισκεφθούν ακόμη περισσότεροι ταξιδιώτες την Ελλάδα. Σε αυτή τη συζήτηση, έρχεται πάντα στον νου μου το παράδειγμα του Μπιλμπάο, το οποίο τοποθετήθηκε στον τουριστικό χάρτη όταν εμφανίστηκε στην πόλη το κτίριο του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ, σχεδιασμένο από τον Φρανκ Γκέρι. Αυτή είναι μία ακραία περίπτωση διαμόρφωσης ταυτότητας προορισμού μέσω της αρχιτεκτονικής, αλλά θα είχε ενδιαφέρον να δούμε πώς κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί και στην Ελλάδα.
Ποια είναι η βασική πηγή έμπνευσης πίσω από το Yoma Suites, και ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχεδιασμού του που αποτυπώνουν την ιδέα του δημιουργού αλλά και το συνολικό ξενοδοχειακό concept;
Το Yoma Suites είναι ένα συγκρότημα πολυτελών υπόσκαφων βιλών στη Ζάκυνθο, σε μία πλαγιά με έντονη κλίση και εντυπωσιακή θέα στη θάλασσα. Τα στοιχεία αυτά, η θέα και η άγρια πλαγιά, ήταν καθοριστικά κατά τη σχεδιαστική διαδικασία. Πρόθεσή μας ήταν να ενσωματώσουμε με κάθε δυνατό τρόπο τα κτίσματα στο τοπίο. Ογκοπλαστικά, εφαρμόσαμε τεθλασμένες χαράξεις και τα κτίρια έχουν πρισματοειδείς κατόψεις, χωρίς κάθετες γωνίες, ενώ η τοποθέτησή τους στην πλαγιά έχει γίνει με τρόπο τέτοιο, ώστε όλες οι κατοικίες να έχουν απρόσκοπτη θέα προς τη θάλασσα και παράλληλα να εξασφαλίζεται απόλυτη ιδιωτικότητα για κάθε κατοικία. Επιπλέον, η επιλογή των υλικών συνολικά έγινε με αφετηρία την ίδια τη χρωματική παλέτα της ελληνικής φύσης και βλάστησης, με τα χρώματα του χώματος και της άμμου.
Στοιχεία γραφείου:
Urban Soul Project
Ιστοσελίδα: http://www.usp.gr
Email: usp@usp.gr
Τηλέφωνο: 2310/224900