Πώς θα ορίζατε τη σχεδιαστική φιλοσοφία του γραφείου σας, και πώς αυτή αποτυπώνεται στον σχεδιασμό των ξενοδοχειακών έργων;
Σίμος: Το γραφείο μας εξειδικεύεται στον τουρισμό για περισσότερο από 40 χρόνια, δηλαδή από την έναρξη της λειτουργίας του, στα μέσα της δεκαετίας του '70. Επομένως, η φιλοσοφία μας εξελίσσεται όσο ωριμάζουμε, τόσο εμείς όσο και οι συνεργάτες μας με τους οποίους έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε χρόνια. Και αυτή είναι η ουσία. Η πρωτοπορία και οι φρέσκες ιδέες στον σχεδιασμό είναι κάτι που αναζητούμε με επιμονή. Αν αυτές συνδυαστούν με την άρτια λειτουργική διαρρύθμιση των χώρων του ξενοδοχείου, τότε η Αρχιτεκτονική μπορεί να καθορίσει την επιτυχία ενός ξενοδοχείου, μέσω μιας ευφάνταστης όψης και μιας λειτουργικής κάτοψης.
Μάρω: Στο γραφείο γίνεται η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα τμήμα εσωτερικά, ώστε να προάγεται η δημιουργική σκέψη και η έρευνα. Έτσι προκύπτουν κάποια project πιο δημιουργικά και κάποια πιο εμπορικά. Είναι μεγάλο πλεονέκτημα το ότι υπάρχει περιθώριο για δημιουργία παρά την πίεση της καθημερινότητας και τα deadlines.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια στο Ξενοδοχειακό Αρχιτεκτονικό Design, και πώς θα επηρεάσουν τα υφιστάμενα αλλά και τα νέα καταλύματα;
Σίμος: Στα επόμενα χρόνια το sustainability πιστεύω πως θα πρέπει να είναι μια πρωταρχική έννοια για κάθε project. Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που δεν μπορεί να μείνει αμέτοχος σε αυτά τα δεδομένα, τόσο σε επίπεδα ενεργειακής απόδοσης και οικονομίας όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Η βιωσιμότητα, λοιπόν, θεωρώ πως θα υπαγορεύσει όλες τις νέες τάσεις, καθώς τα επιχειρηματικά μοντέλα θα στρέφονται όλο και περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση.
Μάρω: Ουσιαστικά αυτό που θα έπρεπε να συμβεί, θα ήταν η γενικότερη στροφή προς τον πιο συνειδητό σχεδιασμό και την οικολογία, αλλά πιστεύω πως πρέπει να υπάρξει κατεύθυνση από πιο ψηλά για να αναγκαστούν οι σχεδιαστές να το ακολουθήσουν, διαφορετικά οι ανάγκες της αγοράς το κάνουν αρκετά δύσκολο. Προσωπικά βλέπω να γίνονται κύκλοι στην ιστορία και πιστεύω ότι μπορεί να υπάρξει μία στροφή προς τον πιο στυλιζαρισμένο διάκοσμο όσον αφορά την τάση της αγοράς, κυρίως ως απάντηση στο λιτό slow living design.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε ιδιαίτερη ανάπτυξη. Πώς πιστεύετε ότι έχει συμβάλει ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός σε αυτό;
Σίμος: Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι βασικό συστατικό για τη δημιουργία υπεραξίας σε μια τουριστική μονάδα. Μαζί με τη θέα και την τοποθεσία, η Αρχιτεκτονική καθορίζει την επιτυχία ενός project. Επίσης, ο αρχιτέκτονας πλέον καλείται να συμβάλει ενεργά στο στήσιμο του concept και στην καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση της γης, κάτι που τον καθιστά απαραίτητο από τα πρώτα στάδια του “στησίματος” μιας Τουριστικής Επένδυσης.
Μάρω: Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό, χωρίς ο κόσμος ή οι πελάτες να το κατανοούν απευθείας. Η αρχιτεκτονική σκέψη και ο σχεδιασμός υπάρχουν παντού μέσα σε ένα project. Είμαστε σε μία περίοδο που πρέπει να αποδείξουμε την αξία μας, να δούμε εμείς τους εαυτούς μας και τον χώρο μας στα σοβαρά, να αποκτήσουμε υψηλότερα standards και να είναι διακριτές οι ειδικότητες σε μία δουλειά.
Πιστεύετε ότι μπορούν οι ελληνικές τουριστικές μονάδες να σταθούν ισάξια έναντι του παγκόσμιου ανταγωνισμού; Ποιον ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το design στη διαμόρφωση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων;
Μάρω: Εφόσον μιλάμε για τουριστικές επενδύσεις, απολύτως. Στην Ελλάδα, το τουριστικό προϊόν παρέχει συνήθως μεγαλύτερη άνεση στο budget σε σχέση με άλλα project και έτσι αφήνεται κάπως και μεγαλύτερη ελευθερία στον σχεδιασμό. Θεωρώ πως υπάρχει άξια ελληνική αρχιτεκτονική και design και χρειάζονται ελευθερία στον σχεδιασμό. Η ανάδειξη των ντόπιων μοναδικών χαρακτηριστικών είναι το κλειδί που κάνει το προϊόν θελκτικό. Η έμφαση στη διαφορετικότητα και η ανάδειξη της εντοπιότητας.
Σίμος: Όταν θεωρούμε πως στο εξωτερικό το επίπεδο των ξενοδοχείων είναι υψηλότερο, ίσως αδικούμε τους εαυτούς μας. Νομίζω πως στη χώρα μας έχουμε και την εμπειρία και την τεχνογνωσία, όχι απλά να ανταγωνιστούμε, αλλά να είμαστε και πρωτοπόροι σε σχέση με τις τουριστικές μονάδες. Όπως είπα και νωρίτερα, το design δημιουργεί την υπεραξία και σε μεγάλο βαθμό καθορίζει την επιτυχία ή όχι του project. Πιο συγκεκριμένα, η αρχιτεκτονική θα πρέπει να αναδεικνύει πάντα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τόπου και κάθε ιδέας.
Ποια είναι η βασική πηγή έμπνευσης πίσω από το Playground "Παιχνίδια του ουρανού & του αγρού", και ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τού σχεδιασμού του που αποτυπώνουν την ιδέα του δημιουργού αλλά και το συνολικό concept;
Μάρω: Το playground ξεκίνησε ως project από τα χρόνια του μεταπτυχιακού "Μediterranean Futures" του Πανεπιστημίου Πατρών που κάναμε μαζί με τον Σίμο, έχοντας ως καθηγητές τον Δημήτρη Αντωνακάκη και τον Γιάννη Γιαννούτσο, και οι οποίοι μας βοήθησαν σημαντικά στην επεξεργασία του. Η βασική ιδέα έχει να κάνει με την επανάχρηση μέσω μίας απλής σχεδιαστικής λογικής και το ελληνικό καλοκαίρι μέσω της αρχιτεκτονικής οργάνωσης και της έννοιας της αφαίρεσης. Οι εικόνες που παραγάγαμε επαναφέρουν στη μνήμη τα καλοκαίρια των παιδικών μας χρόνων, το παιχνίδι, τη ζέστη, τη βραδυκινησία και την ελαφρότητα της εποχής.
Σίμος: Αφορμή για τη σύλληψη του project “Παιχνίδια του ουρανού και του αγρού” υπήρξε η συνθήκη της αγρανάπαυσης, κατά την οποία ο αγρότης “παγώνει” το εισόδημά του καθώς η γη του παραμένει σε λήθαργο. Η αγρανάπαυση μας δίνει μια ευκαιρία να εφεύρουμε έναν νέο τρόπο οικειοποίησης του τοπίου και του αγροκτήματος από παραθεριστές. Έτσι, ο αγρότης μπορεί να έχει ένα εισόδημα και κατά τους θερινούς μήνες της αγρανάπαυσης, παρέχοντας στον επισκέπτη μια νέα μοναδική εμπειρία.