Πώς θα ορίζατε τη σχεδιαστική φιλοσοφία του γραφείου σας, και πώς αυτή αποτυπώνεται στον σχεδιασμό των ξενοδοχειακών έργων;
Η αρχιτεκτονική βιώνεται κυρίως μέσα από την ατμόσφαιρα που δημιουργεί. Αυτό που μας περιβάλλει σε ένα αρχιτεκτονικό έργο δεν είναι απλώς ένα κτίριο, με τα δομικά, χωροταξικά και μορφολογικά στοιχεία από τα οποία συντίθεται, αλλά το βίωμα μιας συνολικής εμπειρίας. Συνειδητά προσεγγίζουμε τη σχεδιαστική διαδικασία, χωρίς να έχουμε αυτοσκοπό τη στείρα μορφογένεση ενός κτιριακού προϊόντος αλλά μια εμπειρία πέραν αυτού. Η σχεδιαστική φιλοσοφία που ακολουθούμε είναι κοινή για κάθε έργο, ανεξαρτήτως της χρήσης και της κλίμακας, είτε πρόκειται για μία villa είτε για ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα. Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά και οι προκλήσεις, το περιβάλλον, ο τόπος, τα προγράμματα και οι ίδιοι οι χρήστες ενεργοποιούν και τροφοδοτούν τη διαδικασία του σχεδιασμού και διαμορφώνουν το αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα. Καλούμαστε να ανταποκριθούμε στις συνθήκες κάθε έργου και να αποκαλύψουμε τις πραγματικές του δυνατότητες. Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε εμπνευσμένα περιβάλλοντα που έχουν θετική επίδραση στη ζωή των ανθρώπων και προσκαλούν τους χρήστες να ζήσουν σε αυτά.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια στο Ξενοδοχειακό Αρχιτεκτονικό Design, και πώς θα επηρεάσουν τα υφιστάμενα αλλά και τα νέα καταλύματα;
Τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια στο Ξενοδοχειακό Αρχιτεκτονικό Design θα μπορούσαμε να τις κατατάξουμε σε δύο ευρύτερες κατηγορίες. Η πρώτη αφορά τις τάσεις που ακολουθούν, όπως είναι φυσικό, την εξέλιξη του Αρχιτεκτονικού Design γενικότερα και αντικατοπτρίζονται και στην Ξενοδοχειακή Αρχιτεκτονική. Τα τελευταία χρόνια έρχονται στο προσκήνιο η έννοια της βιωσιμότητας και της βιώσιμης ανάπτυξης, η στροφή προς την εντοπιότητα, η αναζήτηση της αρχιτεκτονικής αυθεντικότητας και η ολοένα και αυξανόμενη χρήση καινοτόμων και αναδυόμενων τεχνολογιών. Στη δεύτερη κατηγορία θα κατατάσσαμε τις νέες τάσεις που αφορούν αποκλειστικά την Ξενοδοχειακή Αρχιτεκτονική, οι οποίες ήρθαν στο προσκήνιο και μάλιστα επισπεύσθηκαν από την πανδημία. Μετά τα ταραχώδη τελευταία χρόνια, η βιομηχανία της φιλοξενίας είναι ώριμη για αναδιάταξη. Από τους ψηφιακούς νομάδες μέχρι το bleisure travel (business - δουλειά και leisure - αναψυχή), η τεχνολογία έχει θολώσει τα όρια ανάμεσα στην εργασία και την αναψυχή και κατ’ επέκταση το ίδιο συμβαίνει και με τον διαχωρισμό των ταξιδιών σε επαγγελματικά και αναψυχής. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αναδύεται η ανάγκη για τη δημιουργία υβριδικών ξενοδοχείων, που θα παρέχουν τη δυνατότητα, όχι μόνο ολιγοήμερης διαμονής, αλλά και βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ξενοδοχεία παραδοσιακά συνδεδεμένα με το επαγγελματικό ταξίδι έχουν μία καινούρια ευκαιρία να προβάλουν τη «χαλαρωτική» πλευρά τους, και αντίστροφα.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε ιδιαίτερη ανάπτυξη. Πώς πιστεύετε ότι έχει συμβάλει ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός σε αυτό;
Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια αποτελεί κορυφαίο προορισμό και προσελκύει εκατομμύρια επισκεπτών κάθε χρόνο. Η φυσική ομορφιά της χώρας και το κλίμα, η πλούσια ιστορία, ο πολιτισμός και η ζεστή φιλοξενία αποτελούν τους βασικούς λόγους. Η μεγάλη άνθηση του τουρισμού γεννά την ανάγκη, όχι μόνο για περισσότερες, αλλά και ποιοτικότερες τουριστικές υποδομές και υπηρεσίες, οι οποίες οφείλουν να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των επισκεπτών. Οι ξένοι αναζητούν στον προορισμό τους μια ολοκληρωμένη εμπειρία, και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός αποτελεί κομμάτι της εμπειρίας αυτής. Σε αυτό το σημείο η αρχιτεκτονική έρχεται και συμβάλλει στο πολυσύνθετο φαινόμενο του ελληνικού τουρισμού. Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες στην πλειοψηφία τους επιζητούν εντελώς διαφορετικές εμπειρίες από τις προηγούμενες γενιές, με υψηλότερες απαιτήσεις.
Αναζητούν τη χαλάρωση και την απλότητα μαζί με την πολυτέλεια, την οικειότητα και τη ζεστασιά, και παράλληλα τους προσελκύουν τα ιδιαίτερα concepts. Η αρχιτεκτονική αποτελεί το μέσο υλοποίησης concepts ικανών να προσελκύσουν επισκέπτες με νέες ανάγκες και νέα οπτική, ώστε να παραμείνει η χώρα μας εξίσου ανταγωνιστική και τα επόμενα χρόνια. Γίνεται αντιληπτό ότι ο σχεδιασμός ενός ξενοδοχείου δεν πρέπει να αποτελεί ένα αμάλγαμα τυχαίων και ασύνδετων στοιχείων, οφείλει να έχει συνέπεια και να επικεντρώνεται στην εξασφάλιση του δικού του ξεχωριστού χαρακτήρα.
Πιστεύετε ότι μπορούν οι ελληνικές τουριστικές μονάδες να σταθούν ισάξια έναντι του παγκόσμιου ανταγωνισμού; Ποιον ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το design στη διαμόρφωση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων;
Σε μια ολοένα πιο ανταγωνιστική και πολύπλοκη ταξιδιωτική αγορά, οι ελληνικές τουριστικές μονάδες οφείλουν και μπορούν να σταθούν ισάξια έναντι του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί σημαντικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Ελλάδα διαθέτει έναν πλούτο φυσικών τοπίων, ιστορίας και πολιτισμού, από τον οποίο μπορούν οι αρχιτέκτονες να αντλήσουν έμπνευση. Η ελληνική ξενοδοχειακή αρχιτεκτονική πρέπει να επενδύσει στην ενσωμάτωση τοπικών χαρακτηριστικών, να επικεντρωθεί στην εξασφάλιση του δικού της χαρακτήρα και ταυτότητας και να μην αναλωθεί στη στείρα υιοθέτηση ξενόφερτων προτύπων. Ο ξενοδοχειακός σχεδιασμός, ο οποίος αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη έννοια, πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία μιας αυθεντικής, καθηλωτικής αίσθησης εντοπιότητας, προσφέροντας στους ταξιδιώτες τη δυνατότητα να ζήσουν ουσιαστικές εμπειρίες. Η ενσωμάτωση στοιχείων τοπικής αρχιτεκτονικής, η χρήση τοπικών δομικών υλικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της περιοχής, μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν την ειδοποιό διαφορά με τον ανταγωνισμό. Θα είναι επιτυχία των αρχιτεκτόνων το ίδιο το design να καταφέρει να λειτουργήσει ως πόλος έλξης επισκεπτών ανά τον κόσμο.
Ποια είναι η βασική πηγή έμπνευσης πίσω από τη Villa Mimaze, και ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχεδιασμού της που αποτυπώνουν την ιδέα του δημιουργού αλλά και το συνολικό ξενοδοχειακό concept;
Η παραθαλάσσια Villa Mimaze βρίσκεται στην ακτή του κόλπου της Ελούντας στην Κρήτη και αποτελεί έναν ξεχωριστό χώρο κατοίκησης πάνω στη θάλασσα, που συνδυάζει ένα σύγχρονο minimal ύφος με μια κομψή λιτότητα. Η συνολική φιλοσοφία βασίζεται στην ιδέα του minimalist living. Ο χρήστης απομακρύνεται από τους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής, αποβάλλει τα περιττά και ηρεμεί.
Το κτίριο τοποθετείται εντός αστικού ιστού σε ένα παραθαλάσσιο οικόπεδο. Το ιδιαίτερα δυσχερές μακρόστενο σχήμα του οικοπέδου εγείρει αρκετούς περιορισμούς και προβληματισμούς που έπρεπε να υπερκεραστούν. Το οικόπεδο δίνει μια στενομέτωπη, κύρια όψη προς τον δρόμο και τη θάλασσα. Συνεπώς, επιλέχθηκε η δημιουργία ενός πρόσθετου εξωτερικού σκελετού, σε απόσταση από το κυρίως κτίσμα, μεταξύ των οποίων παρεμβάλλονται οι εξώστες. Ο σκελετός αυτός αποκτά κλίση διαφορετική από εκείνη του κυρίως κτίσματος και διαμορφώνεται σε καμπύλη. Η καμπύλη ξεπροβάλλει από το κτίριο, όπως το πανί από το ιστίο που το καμπυλώνει ο αέρας. Εξ ου και το χρώμα που επιλέχθηκε είναι το λευκό. Μέσα από τον λευκό σκελετό, ξεπροβάλλει ένα μεταλλικό, αναρτημένο μπαλκόνι που λειτουργεί σαν παρατηρητήριο – belvedere προς τη θάλασσα και παράλληλα τονίζει την είσοδο. Το μπαλκόνι επιλέγεται να είναι μεταλλικό για να δίνει την αίσθηση της αιώρησης και να διαφοροποιηθεί από το υπόλοιπο κτίσμα.
Ο σχεδιασμός του εσωτερικού ακολουθεί μια αυστηρά minimal προσέγγιση. Επικρατεί μια διάθεση total white με ελάχιστες πινελιές χρώματος στα ιδιαίτερα επιλεγμένα υλικά, στοιχεία επίπλωσης, φωτισμού και διακόσμησης. Ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι το βοτανικό αίθριο στη μέση του κτιρίου, το οποίο έρχεται σε όμορφη αντίθεση με τη λευκή αρχιτεκτονική της Villa Mimaze. Το αίθριο διατρέχει καθ’ ύψος την κατοικία, προσφέροντας σαν όαση ευνοϊκότερες συνθήκες φυσικού αερισμού, δροσισμού, φωτισμού και επιπλέον οπτική ευχαρίστηση. Αυτή η αίσθηση χαλάρωσης, απλότητας και μαζί πολυτέλειας μετατρέπει τις διακοπές σε απόλυτη εμπειρία.
Στοιχεία γραφείου:
Doriza Design
Ιστοσελίδα: https://dorizadesign.com/
Email: info@dorizadesign.com
Τηλέφωνο: 210/4522803