{{user.name}}
IOO%
HOTEL
SHOW
TO LUXURY
ΕΚΘΕΣΙΑΚΟ EVENT
ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΛΗ
ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ &
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Athens Main
Event
9-11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024
LOGIN VISITOR EXHIBITOR TAKE PART
IN THE WORKSHOPS
REGISTER
AS VISITOR
REGISTER TO
IOO% HOTEL WORKSHOPS
EN
GR

The importance of Wellness Tourism   |  Nikos Kouremenos Ph.D.

The importance of Wellness Tourism

Ο Τουρισμός Ευεξίας, χωρίς καμιά αμφιβολία, αποτελούσε ένα δυναμικά ανερχόμενο trend πριν την εμφάνιση της πανδημίας- μετά από αυτήν όμως, καθίσταται πλέον, όχι απλά μια τάση, αλλά μια πειστική απάντηση στις ανάγκες του σύγχρονου και του μελλοντικού ταξιδιώτη. Παράλληλα, συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού τουριστικού προϊόντος, που θα προσελκύσει ανάλογου επιπέδου τουρίστες με μεγαλύτερη κατά κεφαλήν δαπάνη.

Πρώτα απ’ όλα ας δούμε τον ορισμό της ευεξίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας/Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας: “Ευεξία είναι η βέλτιστη κατάσταση των ατόμων και ομάδων”, και με τη λέξη κατάσταση εννοούμε τη σωματική, ψυχική, πνευματική, κοινωνική και οικονομική κατάσταση.  Σύμφωνα δε και με το Global Wellness Institute/Ενώ, κατά το Global Wellness Institute, ο όρος ευεξία περιλαμβάνει 6 διαστάσεις.  

68b97d7fee9427d8a10714f651c055bc.jpg

 Επίσης είναι σημαντικό να αναφερθούμε στον τουρισμό υγείας, στα πλαίσια του οποίου βρίσκεται ο τουρισμός ευεξίας, και με την ευκαιρία αυτή να διαχωρίσουμε τον τουρισμό υγείας από τον ιατρικό τουρισμό, διότι οι όροι αυτοί χρησιμοποιούνται συχνά τελευταία και υπάρχει σύγχυση πολλές φορές. Όπως βλέπουμε και από το σχεδιάγραμμα κατωτέρω, ο ιατρικός τουρισμός λειτουργεί αντιδραστικά, ενώ ο τουρισμός ευεξίας προληπτικά.

1c3219863194795fba6ca8bd4dbbfda9.jpg

  Ο ιατρικός τουρισμός, από την άλλη, αφορά άτομα που ταξιδεύουν σε κάποιο μέρος για να έχουν κάποια ιατρική / οδοντιατρική θεραπεία για μια ασθένεια ή πάθηση ή κάποιο θέμα υγείας που έχουν, αναζητώντας χαμηλότερο κόστος περίθαλψης, υψηλότερη ποιότητα περίθαλψης, ταχύτερη & ευκολότερη πρόσβαση ή και διαφορετική περίθαλψη από αυτήν που θα είχαν στον τόπο κατοικίας τους. Αυτές οι θεραπείες συμπεριλαμβάνουν και προβλήματα γονιμότητας ή αισθητικές & πλαστικές επεμβάσεις.  Αναφέρεται σε ασθενή άτομα ή άτομα με κάποιο πρόβλημα υγείας. 

bbef2a505878157baeb95eaab865d83a.jpg

  Στο ακόλουθο διάγραμμα βλέπουμε τα κίνητρα για τον ιατρικό τουρισμό.  

ad550a1b5af91ed07f39b14334c1bd6c.jpg

Ο τουρισμός ευεξίας αφορά άτομα που ταξιδεύουν σε κάποιο μέρος, αναζητώντας ενεργά και με δική τους πρωτοβουλία δραστηριότητες που θα βοηθήσουν στη διατήρηση ή βελτίωση της προσωπικής τους υγείας και ευεξίας, και αναζητούν αυθεντικές, μοναδικές ή τοπικές εμπειρίες που δεν υπάρχουν στον τόπο κατοικίας τους. Αναφέρεται σε υγιή άτομα.  Περιλαμβάνει εγκαταστάσεις όλων των ειδών, τα spas (hotel & resort spas, day spas, beauty salons, cruise ship spas), κέντρα θαλασσοθεραπείας, ιαματικά κέντρα, health & fitness centers, σε μερικές περιπτώσεις/χώρες και τον αθλητικό τουρισμό (όχι επαγγελματικό), καθώς και όλες τις δραστηριότητες και τα προγράμματα ευεξίας (όπως διάφορα retreats).  Τι ακριβώς εννοούν και τι αναζητούν οι τουρίστες όταν αναφέρονται σε τουρισμό ευεξίας, το βλέπουμε στο ακόλουθο σχεδιάγραμμα, με 1ο τα spas. 

f2a46d1f41db3522159fef8c0c3314f5.jpg

 

Τι ενδιαφέρει περισσότερο τον τουρίστα ευεξίας; Σύμφωνα με έρευνες στον κλάδο, βλέπουμε στον ακόλουθο πίνακα τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες, με πρώτο βέβαια καθαρά το μασάζ, μετά τις θεραπείες σώματος, τον διαλογισμό και τις θεραπείες προσώπου κατά σειρά.

4d94dc1de83b7d189d5e3e05b71f2e69.jpg

  Για να καταλάβουμε τη σημασία τού κλάδου της ευεξίας και ειδικότερα του τουρισμού ευεξίας, αρκεί να δούμε το μέγεθός τους παγκοσμίως.   

ae5cbc01539f9c4bfa53c580c6be3fc4.jpg

  Ποιος είναι ο τουρίστας ευεξίας; Αναφερόμενοι στον τουρίστα ευεξίας, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν 2 τύποι τουρίστα ευεξίας, δηλαδή ο πρωτεύων και ο δευτερεύων.  Ο πρωτεύων έχει σαν κύριο κίνητρο για το ταξίδι του ή για τον προορισμό του την ευεξία, ενώ ο δευτερεύων ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους ή για διακοπές και επιθυμεί να διατηρήσει την ευεξία του συμμετέχοντας σε δραστηριότητες ευεξίας. Ανάλογα με τον τόπο προέλευσης, υπάρχει ο διεθνής και ο εγχώριος τουρίστας ευεξίας.   Γιατί τουρισμός ευεξίας;  • Είναι από τους μεγαλύτερους και ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους παγκοσμίως, προσφέροντας 100εκ. θέσεις εργασίας και 9% του παγκόσμιου ΑΕΠ.  • H ευεξία είναι μια μεγάλη διεθνής καταναλωτική τάση. • Ο τουρισμός ευεξίας αναπτύσσεται ταχύτερα -με 9,1% ετησίως- από όλο τον τουριστικό κλάδο (6,2%). • Ο τουρίστας ευεξίας είναι τουρίστας υψηλού οικονομικού προφίλ, κάτι που φαίνεται πολύ καθαρά και στο παρακάτω διάγραμμα. Ιδιαίτερα βλέπουμε ότι ο εγχώριος τουρίστας ευεξίας ξοδεύει 178% περισσότερο από τον μέσο τουρίστα. 

da19effc5e634ab670c322fb48c43223.jpg

  • Κάθε τουρίστας (εγχώριος ή διεθνής, σε διακοπές ή σε επαγγελματικό ταξίδι) είναι δυνητικά τουρίστας ευεξίας.   • Ο τουρισμός ευεξίας λειτουργεί προληπτικά. • Μπορεί να οργανωθεί σε οποιονδήποτε προορισμό, οποιαδήποτε εποχή. • Μπορεί να ενισχύσει και να προβάλει τα τοπικά και εθνικά χαρακτηριστικά μιας χώρας/περιοχής και φυσικά να βοηθήσει την επιχειρηματικότητα.  • Αυξάνει το εισόδημα, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και φυσικά συμβάλλει στη βελτίωση της ευεξίας του γενικού πληθυσμού της χώρας.

Πώς μπορεί να βοηθήσει o τουρισμός ευεξίας τα ξενοδοχεία; • Η ύπαρξη spa & wellness facilities & services αποτελεί πλέον έναν σημαντικό λόγο επιλογής ενός ξενοδοχείου/προορισμού.   • Εκτός του μέσου όρου των εσόδων, αυξάνει και ο βαθμός ικανοποίησης των πελατών κατά τη διάρκεια της διαμονής τους.  • H ποιότητα ύπνου και η απόδοση των πελατών στην εργασία τους, αλλά και γενικότερα στην καθημερινή τους ζωή, βελτιώνεται μετά από την παραμονή τους σε ένα ξενοδοχείο με spa & wellness offering.  • Οι τουρίστες ευεξίας ξοδεύουν διπλάσια σε F & B, μένουν 1,5 μέρα περισσότερο κατά μ.ό. και είναι κατά 33% περισσότερο πιθανόν να κλείσουν σουίτα για τη διαμονή τους. • Μελέτες επίσης έχουν δείξει ότι, καθαρά από οικονομικής άποψης, ένα spa, εκτός των εσόδων που φέρνει, συμβάλλει στην αύξηση του λεγόμενου RevPAR (έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο) κατά τουλάχιστον 10-11%.

Μάλιστα, η συζήτηση είναι πλέον όχι μόνο για το ROI – Return On Investment, κάτι που ενδιαφέρει φυσικά έναν ξενοδόχο/ επενδυτή, αλλά τώρα και για το ROW - Return on Wellness!

Να πούμε εδώ επίσης, ότι ο τουρισμός ευεξίας δεν αναφέρεται μόνο στα spas αλλά και σε πολλές άλλες υπηρεσίες και προγράμματα, όπως βλέπουμε και στην εικόνα παρακάτω, αλλά και σύμφωνα με τις 6 διαστάσεις της ευεξίας που αναφέραμε προηγούμενα. Κάποια παραδείγματα είναι η διατροφή, ο διαλογισμός, yoga, fitness, ομορφιά, μαθήματα αυτό-βελτίωσης κ.α. Κάτι το οποίο οι ξενοδόχοι και τα τμήματα recreation/wellness/fitness/spa πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα επίσης, είναι οι διάφορες δραστηριότητες στη φύση, που είναι μια πολύ ανερχόμενη τάση (back to nature) και θα επικρατήσει πολύ, ιδιαίτερα τώρα στη μετά τον COVID-19 περίοδο.  

Σε μια έρευνα που έγινε πρόσφατα σχετικά με το όταν πάψουν να υπάρχουν οι περιορισμοί στα ταξίδια, το 42% των ερωτηθέντων απάντησε ότι σκοπεύει να κάνει πιο πολλές διακοπές ευεξίας.  

24e3c612680aa1b9f6e5b70ecc1df356.jpg

Τι κάνουν τα ξενοδοχεία;  Την ταχύτερη ανάπτυξη στον κλάδο του τουρισμού ευεξίας παρουσιάζουν τα hotel/resort spas, με 37% αύξηση στον αριθμό νέων εγκαταστάσεων. Όλες οι μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων (MARIOTT, SIX SENSES, STARWOOD, IHG, FOUR SEASONS, VANYIN RANCH) επενδύουν πολύ σοβαρά στον κλάδο της ευεξίας, με τη δημιουργία νέων προγραμμάτων ευεξίας ή και την εξαγορά εξειδικευμένων εταιρειών ευεξίας, όπως έκανε για παράδειγμα η HYATT με την EXHALE, και το Intercontinental Hotel Group με την εξαγορά -και την ένταξη στο δίκτυό του- της βραβευμένης ως κορυφαίας τα τελευταία 3 χρόνια ξενοδοχειακής αλυσίδας Six Senses.  H RITZ CARLTON ετοιμάζει το 1ο κρουαζιερόπλοιο με μεγάλη έμφαση στα προγράμματα ευεξίας, ενώ είναι πολλές οι εταιρείες κρουαζιέρας που έχουν φτιάξει spa στα κρουαζιερόπλοιά τους.  Οι άνθρωποι, μετά από αυτή την τόσο δύσκολη περίοδο με μεγάλα διαστήματα εγκλεισμού και αποκλεισμού, θα στραφούν ακόμη περισσότερο στη βελτίωση της σωματικής, ψυχικής και πνευματικής τους υγείας και θα θελήσουν να ξεφύγουν, να ταξιδέψουν και να συνδυάσουν τις διακοπές τους με προγράμματα ευεξίας.   

612e5b7f76d91606879a1aab7c428cd7.jpg
4cd4a0fcc4fc93ee15f90eac42d94c50.jpg

Μερικές τάσεις στα ταξίδια και τον τουρισμό ευεξίας:  • «Healthy» hotels • Αυθεντικές εμπειρίες  • Wellness Cruises (Viking, Carnival, Celebrity, Queen Mary 2) • Wellness σε αεροδρόμια (massage chairs, spas, fitness, sleep) • Back to nature / Outdoor activities • Wellness Escapes • Wellness ‘villages’ / wellness real estate  

6a326c4639470a0f9649e4df853cd2a9.jpg
Nikos Kouremenos Ph.d.
Wellness & Fitness/Sports Project Management & Consultancy
Education & Project Manager of Raison d'Etre (sister company of Six Senses), with a 25-year career and over 50 integrated management & consultancy projects in various countries (most recently the KI Spa - 3500 sq.m. in Cairo, and the Amara Hotel Spa - 2500 sq.m. in Limassol), member of the organizing committees of the Olympic Games 2004 (2001-2004) and Special Olympics (2011). Member of the Board of the Hellenic Health Tourism Association and Board member of the International Health & Wellness Alliance. Area Spa Director (2013-2015) in one of the largest thalassotherapy & spa centers in the world (7,500 sq.m.), Soma Bay Thalasso & Spa, in the Red Sea. Visiting Professor at the International Hospitality & Spa Management MBA at FH Joanneum University in Austria, at the LUISS Business School Hospitality MBA in Italy, as well as Professor World Wellness Weekend Ambassador and Health & Fitness Director of ACSM (American College of Sports Medicine).
CLOSE
SEND MESSAGE
Thank you for your message. The Exhibitor will be informed and reply to you the soonest possible.
Ευχαριστούμε για το μήνυμά σας. Ο Εκθέτης θα ενημερωθεί και θα σας απαντήσει το συντομότερο.
Thank you for your message. The Visitor will be informed and reply to you the soonest possible.
Ευχαριστούμε για το μήνυμά σας. Ο Επισκέπτης θα ενημερωθεί και θα σας απαντήσει το συντομότερο.
HOTELIER WORKSHOP PARTICIPATION
CONFIRM PARTICIPATION

Are you sure you wish to attend the below Workshop?

Please confirm your participation to the following.

{{workshop.name_en}}?

{{workshop.day}}

{{workshop.start_hour}}:{{workshop.start_minutes}} - {{workshop.end_hour}}:{{workshop.end_minutes}}
YOUR WORKSHOP REGISTRATION
YOUR REGISTRATION IS CONFIRMED

Thank you for confirming your participation in this Workshop. Please download your ticket by clicking here.

Thank you for confirming your participation.

YOUR REGISTRATION AT IOO% HOTEL SHOW

Thank you for your interest in IOO% Hotel Show! Please click on the confirmation link we have sent at your email to complete your registration. Upon completion, you will be able to download your entrance badge, schedule appointments with exhibitors, and register for our workshops.


Stay updated with IOO% Hotel Show news by following us on Social Media: